Dwarsdenkers
De kracht van positieve verandering
In een wereld waarin winst vaak de boventoon voert, laten Dwarsdenkers zien dat ondernemerschap méér kan zijn. Het is een kracht voor positieve verandering, met oog voor mens, planeet én winst. Zij bewijzen dat zakelijk succes en maatschappelijke vooruitgang hand in hand kunnen gaan.
Dwarsdenkers bouwen bedrijven die niet alleen groeien in cijfers, maar ook in betekenis. Ze kiezen bewust voor Business as a Force for Good: ondernemerschap dat duurzaamheid, sociale impact en ethisch leiderschap vooropstelt. Daarmee maken zij de stap van korte termijn winst naar een duurzame balans tussen people, planet en profit.
Twee jaar lang spraken Annelies Ruis (WerfSelect) en Theo van de Kamp (Mediativity®) met dertig ondernemers en CEO’s die buiten de gebaande paden denken en doen. Deze vernieuwende leiders bewijzen dat je succesvol kunt zijn terwijl je ook het juiste doet voor mens, maatschappij en planeet. Hun praktijkverhalen inspireren tot nieuwe manieren van ondernemen. Je leest er alles over in het boek Dwarsdenkers.
Vijf impactgebieden
We keken naar het gebied waarin Dwarsdenkers impact maken en de aanpak die ze daarbij kiezen. Zo ontstonden vijf impactgebieden, waarin ondanks alle verschillen toch ook duidelijke overeenkomsten zichtbaar werden in visie en werkwijze.

Circular Champions
Deze pioniers sluiten kringlopen en creëren waarde zonder verspilling. Ze ontwikkelen producten en diensten die hergebruikt, gedeeld of gerecycled worden. Ze denken radicaal anders over bezit en verbruik. Waar anderen afval zien, creëren zij nieuwe waarde en bewijzen dat circulariteit niet alleen noodzakelijk, maar ook winstgevend is.

Green Gamechangers
Green Gamechangers ontwikkelen niet alleen duurzame oplossingen die de planeet beschermen, ze hebben ook een meetbare impact op mens en maatschappij. Ze doorbreken lineaire bedrijfsmodellen en bouwen aan veerkrachtige ecosystemen die gericht zijn op de lange termijn. Hun werk laat zien dat duurzaamheid en zakelijk succes hand in hand kunnen gaan.

Future Fixers
Deze vernieuwers gebruiken technologie als kracht voor duurzame groei. Door slimme inzet van digitale innovaties, AI en automatisering versnellen zij de transitie naar een duurzamere wereld. Ze ontwerpen schaalbare oplossingen voor grote uitdagingen, van energie en landbouw tot datacenters en laten zien dat technologie meer kan zijn dan winstmachine: het is een drijvende kracht achter echte verandering.

Human Heroes
Deze Dwarsdenkers stellen de mens radicaal centraal in hun organisatie. Ze bouwen inclusieve werkculturen, stimuleren diversiteit en creëren ruimte voor persoonlijke groei en samenwerking. In hun organisaties draait het niet alleen om winst, maar om welzijn, vertrouwen en maatschappelijke waarde. Ze laten zien dat zakelijk succes begint bij goed zorgen voor mensen.

Social Shapers
Deze visionairs zetten maatschappelijke uitdagingen om in krachtige oplossingen. Ze pakken thema’s aan als sociale ongelijkheid, gezondheid en gemeenschapsontwikkeling en creëren impact die verder gaat dan winst alleen. Met lef, creativiteit en sociale innovatie bouwen zij aan een rechtvaardiger en veerkrachtiger samenleving.
De Dwarsdenkers in het boek
Timo Hoogeboom en Nicole Freid, HAK - Ruud Muis, AEGIR-Marine- Bert van Ravenswaaij, Koninklijke Nederlandse Munt- Kitty Smeeten, Hands Off - Karin Polman, Floris Hypotheken - Lars van der Wijst, Cloudpillo - Marlijn van Straaten, Dr. Hauschka Nederland - Tijn van Elderen, Brabantia - Olaf Elderenbosch, elho - Martijn Bos, BOSKA - Patrick Gerritsen, BIO4PACK - Ruud Koornstra, Tendris - René Gompel, Coolgradient - Henk de Beijer, pionier in duurzame energieoplossingen -Tim Selders, labland - Bas van der Veldt, AFAS - Jack Stuifbergen, Breedweer - Niels van Buren, Swink - Bob Hutten, Hutten Catering - Tanja Dik, Johan Cruijff Arena - Mark Vletter, Voys - Rahel Boon-Dejene, R&D Group en RBD - Esther van der Velden en Robin van Schaik, Mindmentor - Frank Korf, WORLDEMP - Linda Vermaat, Innofest - Selma Özkan, Kindernet - Marjolein Baghuis, Change in Context - Jeroen Krebbers, Vaanster
‘Als we het verschil niet aan het maken zijn, wat doen we hier dan eigenlijk?’
Nicole Freid, CEO van HAK